Web Analytics
eXec.plMAGAZYN UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW AMIGA

Dodano: 2005-10-28 00:00, Autor: kb, Kategoria: Publicystyka, Liczba wyświetleń: 5088

A A A

Oficjalna strona systemu AmigaOS 4.0

Hyperion przygotował oficjalną stronę systemu AmigaOS w wersji 4.0. Możemy na niej poczytać o dwudziestoletniej historii Amigi i początkach jej systemu. Znajdziemy tam dwadzieścia cech wyróżniających się w systemie operacyjnym Amigi. Na stronie jest również dwadzieścia powodów dla których warto używać systemu AmigaOS, a także wiele innych ciekawych informacji przeznaczonych nie tylko dla obecnych, ale również byłych amigowców.


Dodaj komentarz

Discord (online: ) «»
Online: 16
  • a...a...
  • Adam_MAdam_M
  • AmiKitAmiKit
  • Archi-TECHArchi-TECH
  • b...b...
  • CizarCizar
  • DobrowitDobrowit
  • HengHeng
  • Janusz82Janusz82
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • Marek_BMarek_B
  • MirqMirq
  • PatuPatu
  • spazmaspazma
  • SZAMANSZAMAN
dołącz do kanału »
Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #1 wysłany: 2005-10-28 22:01

Widać że zbliża już się gwiazdka. Dla amigowców najpiękniejsza od lat

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #2 wysłany: 2005-10-28 22:09 w odpowiedzi na komentarz #1

Widać że zbliża już się gwiazdka. Dla amigowców najpiękniejsza od lat

Na stronie napisali: 20 lat po historycznej premierze w Nowym Jorku, legenda Amigi powraca lepsza niż kiedykolwiek.

Odpowiedz

ems
Czytelnik

komentarz #3 wysłany: 2005-10-28 22:22 w odpowiedzi na komentarz #1

Widać że zbliża już się gwiazdka. Dla amigowców najpiękniejsza od lat

Czyżby jakiś prezencik pod choinkę ?

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #4 wysłany: 2005-10-28 23:44

http://os4.hyperion-entertainment.biz/images/stories/screens/pda2.jpg - cos dla tych, ktorzy mieli watpliwosci co do dzialania AmigaOS na PDA

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #5 wysłany: 2005-10-29 00:20

"to include implementations based on the Mesa libraries of a full 3D API including shader support"

"Improved kernel: Memory protection, virtual memory"

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #6 wysłany: 2005-10-29 00:44

Kolejna ciekawa rzecz znalazlem: "Using the AREXX scripting language - and soon Python", choc tym Friedeni chwalili sie juz ostatnio na aw.net.

Odpowiedz

Marcin Sokołowski
Czytelnik

komentarz #7 wysłany: 2005-10-30 00:29

Hello, Tak mi sie skojarzylo po pobieznym przejrzeniu strony, ze zapragnalem zapytac uzytkownikow nowej Amigi: czy ma ona RAD, jak Classic (bo to chyba byla wieksza zaleta i sila Amigi Classic, niz RAM-Dysk) ?

Odpowiedz

Daniel Sternik
Czytelnik

komentarz #8 wysłany: 2005-10-30 01:25 w odpowiedzi na komentarz #7

RAD jest wieksza zaleta niz RAM Dysk?!?
No wiesz, sadze ze nie byloby RAD-u bez RAM dysku
Najpiej poczytaj dokladnie strone

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #9 wysłany: 2005-10-30 08:52 w odpowiedzi na komentarz #7

Hello, Tak mi sie skojarzylo po pobieznym przejrzeniu strony, ze zapragnalem zapytac uzytkownikow nowej Amigi: czy ma ona RAD, jak Classic (bo to chyba byla wieksza zaleta i sila Amigi Classic, niz RAM-Dysk) ?

RAD jest w AmigaOS od dawna i z wersji 4.0 nie usunięto tej cechy, bo i po co?

Generalnie można powiedzieć, że jak coś było w AmigaOS poniżej wersji 4.0 to w 4.0 też to jest, tyle, że często bardziej rozbudowane i pozbawione setek błędów bytujących w AmigaOS 3.x.

Odpowiedz

Bogdan Bogucki
Czytelnik

komentarz #10 wysłany: 2005-10-30 13:34

I'm very interested in the claims of hardware flexibility, does this mean Hyperion have been working and testing on boards other than the AmigaOne, do tell please. EntilZha: Yes, we did. Ciekawe co mial na mysli bo Troiki jeszcze nie ma. Wiec zostaje klasyk albo PDA a moze cos jeszcze

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #11 wysłany: 2005-10-30 13:55 w odpowiedzi na komentarz #10

Ja nic nie sugeruje, ale czemu zakładasz, że płyty Troiki jeszcze nie ma? Nie pokazali nie oznacza, że nie ma.

Odpowiedz

Bogdan Bogucki
Czytelnik

komentarz #12 wysłany: 2005-10-30 16:12 w odpowiedzi na komentarz #11

Bo ja przeprojektowywali ostanio i pisali ze niedawno dopero skompletowli wszytki komopnenty do produkcji. Ale moze prototyp faktycznie juz jest. Na PDA to OS4 juz biega cos mi sie tak wydaje Jestem ciekawy czy procz A1, klasykow PDA i Troiki mieli cos jeszcze na mysli. Ale mi wystrczy Troika aby cena tylko byla w granicach 450 $.

Odpowiedz

rzookol
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #13 wysłany: 2005-10-30 16:50 w odpowiedzi na komentarz #6

Every OS has a scripting language or two to allow the system or application automation, but only AmigaOS has implemented scripting as a fundamental feature.

wkręcać to my a nie nas, po pierwsze nie jest to żadne "fundamental feature" bo bez arexxa działa jak wiadomo także, po drugie AppleScript na MacOsie, Rexx na aixie/os2 i bash na linuxie zawsze były "fundamental feature", kłamstwo ma krótkie nogi i mam nadzieję, że tylko w tym fragmencie Hyperion pokolorował rzeczywistość

Odpowiedz

Bogdan Bogucki
Czytelnik

komentarz #14 wysłany: 2005-10-30 20:58 w odpowiedzi na komentarz #13

To jest material marketingowy. Wiec nie wiem co w tym dziwnego. Kazda firma stosuje takei zagrywki.

Odpowiedz

Daniel Sternik
Czytelnik

komentarz #15 wysłany: 2005-10-30 22:50 w odpowiedzi na komentarz #13

No widzisz, sam marketingowy belkot, w przciwienstwie tego co pisza na temat twojego komputera na stronie jego producenta, prawda? ))

Odpowiedz

rzookol
konto zablokowane
lub usunięte
Autor tego komentarza otrzymał czerwoną kartkę
Czytelnik

komentarz #16 wysłany: 2005-10-31 00:20 w odpowiedzi na komentarz #15

No widzisz, sam marketingowy belkot, w przciwienstwie tego co pisza na temat twojego komputera na stronie jego producenta, prawda? ))


którego z moich 30 komputerów konkretnie? , daj przykłady, linki etc.
bo jeszcze wyjdzie, że trollujesz
(stacja dysków działa pod mosem jeśli Ci o to chodzi )

Odpowiedz

Mufa
konto zablokowane
lub usunięte

Czytelnik

komentarz #17 wysłany: 2005-10-31 09:12 w odpowiedzi na komentarz #9

Generalnie można powiedzieć, że jak coś było w AmigaOS poniżej wersji 4.0 to w 4.0 też to jest, tyle, że często bardziej rozbudowane i pozbawione setek błędów bytujących w AmigaOS 3.x.

Aby być dokładnym należy dodać że w OS4 dla AONE nie działa urządzenie DF0: a co za tym idzie ze storage wypruto także PC0: Mimo wszystko sam katalog Storage mocno przytył o obsługę urządzeń innego rodzaju. Oczywiście znajduje się także RAD, który sprawuje się bez zarzutu, choć przyznam ze używam go sporadycznie, najczęściej do ropakowywania jakiś starych DMSów.
Z innych braków zauważyłem zniknięcie zegarka znanego z OS3.9. W systemie znajdują się jednak 2 inne zegarki, jeden znany z czasów 3.1 i drugi w docku. Nie muszę chyba dodawać że istnieje jeszcze kilka pozasystemowych rozwiązań tego typu działających natywnie.
Co do reszty to zgadzam się całkowicie, wszystkie elementy poprzednich wersji systemu zostały zachowane i w zdecydowanej większości mocno poprawione i rozbudowane.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #18 wysłany: 2005-10-31 10:45 w odpowiedzi na komentarz #17

Co do reszty to zgadzam się całkowicie, wszystkie elementy poprzednich wersji systemu zostały zachowane i w zdecydowanej większości mocno poprawione i rozbudowane.

To jest ten sam system operacyjny. Tworzony na podstawie tego samego kodu źródłowego. Dlatego wypisane na stronie Hyperionu cechy AmigaOS 4 to również w wielu przypadkach cechy AmigaOS 3, a niekiedy nawet AmigaOS 2 i starszych wersji.

Weźmy chociaż charakterystyczną dla AmigaOS strukturę katalogów systemowych, wymyśloną przez twórców pierwszych wersji systemu, która jest zbliżona do siebie we wszystkich wersjach i pomimo ewolucji nie ulega większym zmianom od lat.

Odpowiedz

Daniel Sternik
Czytelnik

komentarz #19 wysłany: 2005-10-31 12:12 w odpowiedzi na komentarz #16

No i widzisz, slusznie wydedukowales o jaki komputer chodzi, nie trudno bylo Ci wsrod tych trzydziestu komputerow znalezc jeden o ktorym sama prawda jest wypisywana na jego stronie, 0 propagandy, wszystki pieknie i cudownie jak producent napisal, no i przede wszystkim dba o uzytkownikow, prawda? ))

Odpowiedz

Marcin Sokołowski
Czytelnik

komentarz #20 wysłany: 2005-11-01 10:25 w odpowiedzi na komentarz #17

Aby być dokładnym należy dodać że w OS4 dla AONE nie działa urządzenie DF0: a co za tym idzie ze storage wypruto także PC0: Mimo wszystko sam katalog Storage mocno przytył o obsługę urządzeń innego rodzaju. Oczywiście znajduje się także RAD, który sprawuje się bez zarzutu, choć przyznam ze używam go sporadycznie, najczęściej do ropakowywania jakiś starych DMSów.

Jak to, nie ma DF0 ? Jakie oznaczenie ma wiec stacja dyskietek (chyba jest jakas) ?

Dzieki za wyjasnienie w sprawie RADu, choc nie doczekalem sie odpowiedzi takiej, jakiej oczekiwalem (czy jest reset-proof, bootowalny z boot-menu po resecie) ? Amiga Classic nie miala czyszczenia pamieci przy resecie, a jak w tym wzgledzie nowy, swiatowej jakosci hardware ? Stad wziela sie moja watpliwosc.

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #21 wysłany: 2005-11-01 11:05 w odpowiedzi na komentarz #20

DF0 - w AmigaOS 4 pod A1200/A4000 jest DF0, w modelach One/microOne jest obsluga przez UBoot karty PCI Catweasel, do ktorej mozna podlaczyc np. stacje dyskow, czy tez stara amigowa klawiature.

RAD (micro Amiga One) - w Storage/DosDrivers klikasz na RAD, pojawia sie ikonka na blacie i teraz tak samo jak pod 3.x - reset powoduje zabotowanie sie z RADu (jesli jest tam startup-sequence), przytrzymujesz dwa klawisze myszki lub "Scroll Lock" i jestes w Early Startup Menu (Boot Menu), w ktorym mozesz w Boot Options wybrac ze botujesz sie z np. DH0 i pojawia sie system z RADem na blacie. Aby pozbyc sie RADu wykonujemy sprzetowy reset.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #22 wysłany: 2005-11-01 11:14 w odpowiedzi na komentarz #20

Jak to, nie ma DF0 ? Jakie oznaczenie ma wiec stacja dyskietek (chyba jest jakas) ?

Ma oznaczenie CD0, a "dyskietki" są okrągłe, wykonane z poliwęglanu i też można na nich zapisywać dane, patrz opis Mount Rainier.

Odpowiedz

Konrad Bielski
Redaktor

komentarz #23 wysłany: 2005-11-01 11:16 w odpowiedzi na komentarz #21

Aby pozbyc sie RADu wykonujemy sprzetowy reset.

Brutal. Assign dismount Ci nie wystarczy?

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #24 wysłany: 2005-11-01 11:18 w odpowiedzi na komentarz #23

A kto by tam cos wpisywal, jak reset to kilka sekund.

Odpowiedz

ems
Czytelnik

komentarz #25 wysłany: 2005-11-01 11:48 w odpowiedzi na komentarz #20

A po co komu dyskietka ? . Ostatni raz używałem może ze dwa lata temu . Leży mi w domu ze 200 szt. i zarasta kurzem . Przy dzisiejszych cenach CDR-ów ? Stacje dyskietek to jest klasyczny przykład wciskania ludziom przestarzałego standardu ( parallel, serial, PS/2, midi/joystick ) tylko dlatego, że stoją za tym wielkie pieniądze producentów, którzy wciskają ludziom ciemnotę, że są im jeszcze niezbędne. Dzięki Trojce za to, że w Amy'5 zrywa z tymi "niezbędnymi standardami" .

Odpowiedz

SZAMAN
Redaktor

komentarz #26 wysłany: 2005-11-01 13:31 w odpowiedzi na komentarz #24

W C jest oczywiscie jest jeszcze komenda RemRAD.

Odpowiedz

r-tea
Czytelnik

komentarz #27 wysłany: 2005-11-01 13:49

Super jest ta strona, szczególnie te 20 unikalnych cech AmigaOS. Szkoda ze MUI nie jest podstawowym GUI AOS4. Bardzo podoba mi sie ze za unikalny i dodatni ficzer uznano szybkie wyłączanie komputera (i systemu). Nie kazdy uznalby to za plus, a ja tak i sie z tego cieszę.
W tych fajnych ficzerach brakuje mi jeszcze pary super rzeczy z AmigaOS:
- katalog WBStartup;
- commodities (MUI sie z tym ścisle wiąże);
- Startu-sequence i User-startup (cos pieknego jak dla mie);

Odpowiedz

r-tea
Czytelnik

komentarz #28 wysłany: 2005-11-02 20:13

Do czesci o amigowych ikonkach dodalbym jeszcze to, ze maja unikalna ceche dwuobrazkowosci, a nie tylko zwykly highlight czy tint jak ikonki pngowe.

Odpowiedz

Discord
Online: 16
  • a...a...
  • Adam_MAdam_M
  • AmiKitAmiKit
  • Archi-TECHArchi-TECH
  • b...b...
  • CizarCizar
  • DobrowitDobrowit
  • HengHeng
  • Janusz82Janusz82
  • LaubzegaLaubzega
  • m...m...
  • Marek_BMarek_B
  • MirqMirq
  • PatuPatu
  • spazmaspazma
  • SZAMANSZAMAN
dołącz do kanału »
Menu
O tym piszemy
Baza wiedzy
Najpopularniejsze
Wybierz ikonę